TOYOTA COROLLA CROSS 2.0 HYBRID DYNAMIC FORCE 197 KM AWD-I E-CVT PREMIERE EDITION



Zdjęcie: motomodeon



Podstawowe informacje

Napęd:
Układ hybrydowy z napędem na obydwie osie (cztery koła).
Silnik benzynowy o pojemności 1987 cm3, 4 cylindry w rzędzie, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni, moc maksymalna 112 kW / 152 KM przy 6000 obr./min., maksymalny moment obrotowy 188-190 Nm przy 4400-5200 obr./min.
Silnik elektryczny nr 1 napędzający przednią oś: moc maksymalna 83 kW / 112 KM, maksymalny moment obrotowy 206 Nm.
Silnik elektryczny nr 2 napędzający tylną oś: moc maksymalna 30 kW / 41 KM, maksymalny moment obrotowy 84 Nm.
Łączna moc układu hybrydowego: 146 kW / 197 KM.
Bateria trakcyjna: litowo-jonowa.
Norma spalin Euro 6 AP.
Skrzynia planetarna / bezstopniowa / automatyczna.

Masy:
Masa własna 1435-1545 kg, DMC 1970-2015 kg, ładowność 470-535 kg, dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem 750 kg.

Wymiary i rozmiary:
Długość 4460 mm, rozstaw osi 2640 mm, szarokość 1825 mm, wysokość 1620 mm, pojemność bagażnika standardowo 390 l, po złożeniu siedzeń nieznana, pojemność zbiornika paliwa 43 litry. Prześwit: 160 mm. Rozmiar kół i parametry opon: 225/50 R18 95V.

Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s, prędkość maksymalna 180 km/h

Zużycie paliwa wg danych fabrycznych:
W cyklu miejskim nieznane, pozamiejskim nieznane, mieszanym 5,3-5,4 l/100 km

Emisje:
Emisja CO2 w cyklu mieszanym 120-122 g/km

Cena opisywanego samochodu:
185100 + 3500 (lakier biały perłowy) + 5000 (dach panoramiczny Skyview) = 193600 zł brutto



Zdjęcie: motomodeon

Zdjęcie: motomodeon



Zalety, czyli wybierz to auto, jeżeli...

... jeździsz przede wszystkim po mieście. Zużycie na poziomie 4,5-5,0 l/100 km to żaden problem. Przy sprzyjających warunkach i przy spokojnej (zgodnie z ograniczeniami, ale i sprawnej) jeździe 4,0 l/100 km są do osiągnięcia z łatwością, a mój rekord to 3,7 l/100 km. Na stałej trasie pomiarowej nr 1 zużycie wyniosło 4,6 l/100 km. Przy takich wynikach nie zmartwi Cię zbytnio to, że jeżeli od czasu do czasu pojedziesz gdzieś autostradą pod wiatr zużycie wzrośnie do nawet 10,5 l/100 km. Tym bardziej, że to raczej absolutne ekstremum zmierzone bezpośrednio w czasie równej jazdy na dłuższym odcinku (100 km). Każdy zjazd z autostrady i dojazd do miejsca docelowego w miejskim tempie bądź po drodze krajowej (90 km/h) znacząco obniża ten wynik. Średnio na trasie o długości 730 km, obejmującej drogę z Warszawy do Poznania, jazdy lokalne po Poznaniu oraz powrót do Warszawy, w tym w sumie ponad 300 km po autostradzie, Corolla Cross zużyła średnio 7,89 l/100 km (pomiar na dystrybutorze). Muszę tu jednak zauważyć, że auto relatywnie sporo zawyża wskazywaną prędkość a więc także pokonywany przebieg, co de facto obniża średnie zużycie paliwa. Przy 100 km/h na liczniku GPS pokazuje 93. Zakładając, że auto wskazuje 7 l/100 km przy prędkości licznikowej 100 km/h, przy takim odchyleniu prawdziwe zużycie wynosi aż pół litra więcej. Niestety Corolla Cross nie posiada w komputerze średniego zużycia od skasowania dokonanego przez użytkownika, więc żeby sprawdzić prawdziwe odchylenie trzeba byłoby dotankować auto zaraz po dłuższym odcinku jazdy.

... jeździsz sporo także po drogach krajowych (90 km/h). Silnik ma mnóstwo mocy dostępnej w każdej chwili. Sprawne wyprzedzanie to subiektywnie "chwila-moment". Po wyjeździe z terenu zabudowanego natychmiast wyprzedzisz auto przed Tobą, bo w momencie, gdy Ty masz na liczniku już 90 km/h, ono ma dopiero 55-60. No chyba, że to inna mocna hybryda bądź elektryk. ;)

... generalnie cenisz szybką, sprawną i efektywną reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Corolla Cross w testowanej wersji (napęd na obydwie osie) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Subiektywnie "wciąga asfalt". Pomaga w tym zawsze uruchamiany w trakcie przyspieszania od 0 km/h silnik elektryczny o mocy 41 KM napędzający tylną oś. Dziwię się, że Toyota podaje moc układu hybrydowego taką samą zarówno dla wersji z napędem tylko na tylną oś jak i na obie osie (197 KM). I zastanawiam się, czy Corolla Cross bez AWD-i faktycznie przyspiesza tylko o 0,1 sekundy wolniej. W jednym z czasopism znalazłem informacje, jakoby w wersji z napędem na jedną oś silnik benzynowy miał większą moc, co nie zgadza sie z danymi podawanymi przez Toyotę...

... istotna jest dla Ciebie wyraźna zmiana charakterystyki po zmianie trybu jazdy. Różnica między trybem "Normal" a "Power" jest tu bardzo zauważalna. Zmieniają się reakcja na nacisk na pedał przyspieszenia oraz zakres obrotów pracy silnika. Subiektywnie Corolla Cross w trybie "Power" nabiera istotnie innego charakteru, który zasługuje na swoje miano.

... chcesz zapewnić wysoki komfort pasażerom na tylnej kanapie. Posiada co prawda tylko dwie pozycje nachylenia oparcia, ale w tej komfortowej można wygodnie podziwiać świat przez szklany dach oraz wyciągnąć nogi pod przednie fotele.

... oczekujesz dobrej jakości obrazu z kamer 360 stopni i multimediów na poziomie. Toyota zrobiła kolejny krok, aby zbliżyć się w tej materii do najlepszych i są już w zasięgu.

... szukasz auta przestronnego w środku o umiarkowanych wymiarach zewnętrznych.

... zależy Ci na wygodnym wsiadaniu. Podwyższone nadwozie ma niezmiennie tę niezaprzeczalną zaletę.

... cenisz sobie fizyczne guziki na desce rozdzielczej do obsługi najważniejszych funkcji. Jest tu ich relatywnie dużo jak na dzisiejsze czasy!

... chcesz korzystać ze wsparcia monitoringu ruchu poprzecznego przed i za pojazdem. Jeżeli cofasz z miejsca parkingowego, a system wykryje przechodnia lub jadący samochód, sam zatrzyma samochód. Odnotowałem jednak sytuację, w której za autem nikogo nie było, a auto stawało i stawało...

... chcesz mieć w aucie aktywny tempomat, którego możesz używać także w korkach. Tak jak w czasie jazdy samochód śledzi poprzedzające auto. Tutaj, gdy po zatrzymaniu poprzedzający pojazd rusza z miejsca, trzeba potwierdzić ruszenie za pomocą pedału gazu lub guzika na kierownicy. Ten aktywny tempomat nie reguluje prędkości na podstawie znaków drogowych.



Zdjęcie: motomodeon



Wady, czyli nie wybieraj tego auta, jeżeli...

... jeździsz przede wszystkim po drogach ekspresowych i autostradach. Żadna hybryda nie będzie wtedy dla Ciebie optymalnym rozwiązaniem. No chyba że wleczesz się jak po drodze krajowej i często zatrzymujesz na postój. Tak jak pisałem powyżej, na autostradzie pod wiatr zużycie potrafi wzrosnąć do nawet 10,5 l/100 km. To raczej absolutne ekstremum zmierzone bezpośrednio w czasie równej jazdy na dłuższym odcinku (100 km), a każdy zjazd z autostrady i dojazd do miejsca docelowego w miejskim tempie bądź po drodze krajowej (90 km/h) znacząco obniża ten wynik.

... chcesz auta o wyśmienitych właściwościach jezdnych. Corolla Cross ma sporą masę i z racji ukształtowania nadwozia relatywnie wysoko znajdujący się środek ciężkości. Konstruktorzy skonfigurowali zawieszenie dość sztywno i twardo, dzięki czemu prowadzi się bezpiecznie i przewidywalnie, ale mimo to i tak nie poszalejesz nią w zakrętach. Natomiast prawdopodobnie innym skutkiem takiej konfiguracji i "wysokiego" środka ciężkości jest to, że auto cały czas "myszkuje" na drodze.

... cenisz sobie maksymalny komfort zawieszenia. Tu jest dość twardo, choć sytuację próbują nadrobić miękkie (a nawet kanapowe) fotele (skórzane).

... nie wyobrażasz sobie nie posiadać w aucie koła zapasowego, a nie chcesz, aby zajmowało Ci bagażnik. W testowanej wersji (posiadającej dodatkowy silnik na tylnej osi) w wanience pod bagażnikiem biegnie bardzo istotna (pomarańczowa) wiązka przewodów.

... szukasz samochodu, w którym w czasie jazdy jest bardzo cicho. Corolla Cross nie jest najlepiej wyciszona. Szumy są zauważalne, a po otwarciu rolety dachu znacząco się zwiększają. Ponadto od czasu do czasu (podczas mocniejszego przyspieszania) daje o sobie znać silnik benzynowy, który co prawda ma dość fajne brzmienie, nie wyje i nie pracuje jednostajnie, ale daje o sobie wyraźnie znać.

... lubisz funkcję automatycznie sterowanych świateł drogowych. Niestety tutaj odradzam jej używać, ponieważ trzy próby z aktywacją tej funkcji skończyły się oślepieniem kierowców nadjeżdżających z przeciwka, o czym dobitnie dali mi znać. LEDy rażą niemiłosiernie.

... oczekujesz, że bezkluczykowy dostęp do samochodu będzie działał przy wszystkich drzwiach - tu tylko z przodu.



Zdjęcie: motomodeon

Zdjęcie: motomodeon

Zdjęcie: motomodeon



Komentarze

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *