PEUGEOT 508 LIFTBACK BlueHDi 130 GT



Zdjęcie: peugeot.pl



Podstawowe informacje

Napęd:
Silnik Diesla o pojemności 1499 cm3, 4 cylindry w rzędzie, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni, moc maksymalna 96 kW / 130 KM przy 3750 obr./min., maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min., norma spalin Euro 6d, skrzynia automatyczna 8-biegowa.

Masy:
Masa własna 1420 kg, DMC 2020 kg, ładowność 600 kg, dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem 1500 kg.

Wymiary:
Długość 4750 mm, rozstaw osi 2793 mm, szarokość 1859 mm, wysokość 1403 mm, pojemność bagażnika standardowo 487 l, po złożeniu siedzeń 1537 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.

Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h 10 s, prędkość maksymalna 208 km/h.

Zużycie paliwa wg danych fabrycznych:
W cyklu miejskim 6,4, pozamiejskim 5,3, mieszanym 5,1 l/100 km.

Emisje:
Emisja CO2 w cyklu mieszanym 127 g/km.

Cena brutto opisywanego samochodu:
191 200 zł



Zdjęcie: motomodeon



Zalety, czyli wybierz to auto, jeżeli...

... zależy Ci na świeżym, wyróżniającym się i ponadczasowym wyglądzie. Stylistyka tego samochodu bardzo długo się nie znudzi.

... cenisz sobie fizyczne guziki na desce rozdzielczej do obsługi najważniejszych funkcji. W 508 jest ich relatywnie dużo jak na dzisiejsze czasy! Przykład: guzik do wyłączania systemu start-stop jest na konsoli środkowej zaraz nad guzikiem do uruchamiania pojazdu i to jest super!

... nadal widzisz przyszłość w silniku Diesla. Na mojej trasie pomiarowej nr 1 (miasto) zużył średnio 4,9 l/100 km. To jest niezły wynik, jednak na tej samej trasie hybrydowa Corolla (122 KM) zużyła średnio 4,2 l benzyny/100 km, natomiast hybrydowa Camry (218 KM, 1,6 tony) średnio 5,2 l benzyny/100 km.

... oczekujesz od auta klasy D zwinności auta kompaktowego. Środek ciężkości znajduje się nisko dzięki relatywnie długiemu rozstawi osi, szerokim rozstawom kół oraz małej wysokości.  

... lubisz małe kierownice.

... ważne są dla Ciebie ekrany i multimedia z dobrą rozdzielczością i szybką reakcją.

Wady, czyli nie wybieraj tego auta, jeżeli...

... jeździłeś wcześniej samochodami zaprojektowanymi w Niemczech i jesteś przyzwyczajony do ich ergonomii. Ergonomia w 508 jest na całkiem dobrym poziomie, ale jednak wymaga przyzwyczajenia. Jako przykład podam manetkę tempomatu, która znajduje się za kierownicą po lewej stronie trochę na dole, co skutkuje tym, że zupełnie nie widzisz jej w czasie jazdy. O ile więc nie znasz na pamięć usytuowania guzików i pokręteł, to w czasie jazdy musisz zdać się na metodę prób i błędów. Najgorsze jest jednak to, że wielokrotnie zahaczyłem o nią podczas włączania prawego kierunkowskazu. Dźwignia kierunkowskazów jest na moje wyczucie zbyt oddalona od kierownicy. Być może dlatego, że za kierownicą są manetki do manualnej zmiany przełożeń skrzyni biegów. Do wszystkiego można się przyzwyczaić, ale to chwilę zajmie.

... będzie Ci bardzo przeszkadzał szum wiatru w okolicy przedniego lewego słupka, a nawet powiewy wiatru przy górnej krawędzi przedniej lewej szyby. 508 jest generalnie bardzo dobrze wyciszone i niewykluczone, że właśnie przez ogólną ciszę ten wiatr jest mocno zauważalny. Poza tym bezramkowe drzwi nigdy nie są tak szczelne jak te tradycyjne.

... uważasz, że przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 10 sekund to słaby wynik, szczególnie jak na auto za ponad 190 tys. zł! 130 KM to za mało przy masie 1420 kg.

... nie chcesz jeździć szpanerskim i rzucającym się samochodem, którego napęd nie dorównuje wyglądowi. Sąsiad będzie Ci zazdrościł, a w sumie nie ma czego...

... masz powyżej 185 cm i nie lubisz schylać głowy przy każdym wsiadaniu/wysiadaniu. Wysiadając z każdego miejsca w aucie zawadziłem o dach... Ten piękny liftback nie zaoferował mi także wystarczającej ilości miejsca nad głową na tylnych miejscach. Dziwne jest, że mimo znacznej długości i szerokości także w tych płaszczyznach ilość miejsca nie jest szczególnie hojna.

... nie lubisz brudzić sobie spodni wyciągając zakupy z bagażnika. Bagażnik tego auta jest dość pojemny, natomiast raczej płaski a długi. Przy tym zderzak jest dość gruby, więc konsekwencja oczywista.

... oczekujesz od zawieszenia maksymalnego komfortu. Pod tym kątem Peugeot 508 jest trochę zaskakujący. Generalnie komfort jest bardzo wysoki (mimo felg o średnicy 18 cali), natomiast od czasu do czasu zaskoczy całkowitym wytrąceniem z równowagi i dużym hałasem. Wjeżdżanie na krawężnik czy krótkie nierówności, nawet przejeżdżane bardzo wolno, skutkują uderzaniem kół - tak jakby były bardzo mocno napompowane. Natomiast na słynnych nierównościach w tunelu pod Ursynowem (Warszawa, trasa S2) Peugeot 508 wpadł prawie w rezonans. To nie jest samochód, który "wygładza jezdnię".

... nie jeździsz zawsze płynnie oraz przewidująco i będziesz czasami potrzebował gwałtownego ruszenia z miejsca. W takiej sytuacji zawiedzie Cię napęd, który po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu do podłogi zbyt długo zastanawia się nad redukcją biegu i podniesieniem obrotów silnika. Szybciej przyspieszysz, jeśli wykorzystasz moment obrotowy silnika, niż gdy naciśniesz pedał gazu do podłogi. Automatyczna skrzynia biegów tak na bieżąco dobiera przełożenia, że zawsze jest na biegu, który umożliwia sprawne przyspieszenie. Natomiast w trybie Sport zmienia biegi na wyższych obrotach, co daje subiektywnie wrażenie znacznie lepszej dynamiki.

... po zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą (takiej, abyś widział także zegary nad kierownicą), pas będzie opierał się na nieodpowiednim miejscu obojczyka. Wysokości pasa nie dostosujesz - nie ma regulacji. Generalnie nie udało mi się znaleźć optymalnej pozycji za kierownicą, ale to może również kwestia przyzwyczajenia do francuskiej ergonomii.

... lubisz układy kierownicze dające poczucie bezpośredniego kontaktu z kołami. W Peugeot 508 jest "gumowo" i potęguje to nienaturalne usztywnienie wraz ze wzrostem prędkości. Ponadto wymagające przyzwyczajenia jest to, że po zbytnim zbliżeniu się do lewej bądź prawej linii asystent utrzymania pasa ruchu usztywnia kierownicę tak, że uniemożliwia w zasadzie ruch kierownicą. Zgaduję, że chodzi o to, aby nie odbić zbyt gwałtownie. Miałem jednak sytuację, w której kierowca przede mną w tym samym czasie zaczął zjeżdżać na mój pas i przez usztywnienie kierownicy nie odbiłem na tyle, na ile potrzebowało tego moje odczucie.

... Twój ideał drzwi bez ramek to sytuacja, gdy szyby po opuszczeniu chowają się całkowicie we drzwiach. Tu nie ma tak ani z przodu, ani z tyłu i to mimo tego, że szyba jest podzielona i na końcu tylnych drzwi jest stałe okno, co także nie pasuje do ideału.

... masz słabe serce i zdarza Ci się zapomnieć aktywować hamulec ręczny lub wrzucić tryb "P" przed otwarciem drzwi. Peugeot 508 ostrzeże Cię wtedy tak dobitnie przed zbliżającym się atakiem jądrowym, że stracisz przytomność i auto faktycznie stoczy się do rowu. Tak głośnego i gwałtownego alarmu chyba nigdy nie spotkałem.

... podczas manewrów wspomagasz się widokiem "360 stopni". Jest on budowany na podstawie obrazu z dwóch kamer (przedniej i tylnej). Od razu po włączeniu wstecznego biegu widzimy więc wyłącznie obraz przed i za autem, natomiast po bokach są puste plamy. Wypełniają się dopiero wtedy, gdy poruszamy się do przodu lub tyłu i komputer poskłada obrazy z tego, co zobaczył przednią i tylną kamerą podczas jazdy. Rozwiązanie nie jest optymalne, bo gdy parkujemy w wąskim miejscu i w skręcie chcemy zobaczyć, czy nie zbliżyliśmy się zbytnio do samochodu obok, prawdopodobnie nie znajdziemy odpowiedzi na centralnym ekranie.

... tak jak ja nie lubisz zbyt mocno automatycznie przyciemniającego się lusterka wstecznego. Wygląda na to, że tutaj go nie wyłączysz.

...  nie podobają Ci się elementy imitujące rury wydechowe w tylnym zderzaku.



Zdjęcie: motomodeon



Komentarze

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *