OPEL ASTRA IV 1.7 CDTI (125 KM)






Wady i zalety Opla Astry IV z silnikiem 1.7 CDTI o mocy 125 KM.

Poniższy artykuł powstał na podstawie:
  1. Własnego testu egzemplarza o przebiegu 159 000 km, wyprodukowanego w 2012 r.
  2. Testu długodystansowego niemieckiego czasopisma Autobild przeprowadzonego na dystansie 100 tys. km, dostępnego w dniu 2017-03-30 pod adresem: http://www.autobild.de/artikel/opel-astra-dauertest-3495266.html.
  3. Danych technicznych dostępnych w dniu 2017-03-30 na stronie: https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/opel/astra/j/hatchback-5d/silnik-diesla-1.7-cdti-ecotec-125km-2009-2012/.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Wersja nadwozia: 5-drzwiowy hatchback. Długość 4419, szerokość 1814, wysokość 1510 mm. Rozstaw osi 2685 mm. Pojemność bagażnika 370-1235 litrów. Masa własna: 1554 kg. Ładowność: 466/532 kg (w Internecie dostępne są różne dane). Silnik wysokoprężny, 4-cylindrowy, turbodoładowany, 4 zawory na cylinder. Pojemność 1686 cm sześciennych. Maksymalna moc 92 kW/125 KM przy 4 tys. obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 280 Nm przy 2300 obr./min. Skrzynia manualna 6-biegowa. Dwumasowe koło zamachowe. Filtr cząstek stałych. Spełniana norma spalin: Euro 5. Pojemność zbiornika paliwa: 56 litrów.







OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA/EMISJE WG DANYCH FABRYCZNYCH

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 11,5 s. Prędkość maksymalna: 195 km/h. Średnie zużycie paliwa w mieście/na trasie/mieszane: 5,6/4,1/4,6 l/100 km. Emisja CO2: 124 g/km.

WADY
  • Jak na zewnętrzną wielkość Astra oferuje zaskakująco mało miejsca w środku, zarówno na przednich jak i tylnych siedzeniach, oraz przeciętnej wielkości bagażnik (370 litrów).
  • Wysoka masa własna pojazdu - ponad 1500 kg to bardzo dużo jak na samochód klasy kompakt w wersji hatchback. Dla porównania jest to o ok. 200 kg więcej niż masa podobnej wersji Opla Astry III generacji. Dużą masę odczuwa się podczas jazdy.
  • Bardzo ograniczona widoczność z wnętrza pojazdu. Przednie słupki są grube i na dodatek tworzą z pionową ramą drzwi trójkąt wypełniony małą szybą. Rozwiązanie to przypomina minivany. Te małe trójkątne szyby w zasadzie nie dają kierowcy żadnego widoku, a cała konstrukcja utrudnia kierowcy obserwację sytuacji na drodze, szczególnie na skrzyżowaniach ze ścieżkami rowerowymi czy podczas przejeżdżania przez pasy dla pieszych. Widoczność do tyłu jest z kolei ograniczona przez tylne słupki oraz małą tylną szybę.
  • Mimo mocy 125 KM i relatywnie wysokiego momentu obrotowego silnik napędza Astrę IV niezbyt sprawnie. Jest to przede wszystkim winą wysokiej masy pojazdu oraz dużej tzw. „turbodziury” – turbodoładowanie zaczyna skutecznie wspierać silnik dopiero powyżej 2000 tys. obr./min.
  • Ryzyko standardowych usterek i awarii, które dotyczą elementów współczesnych silników Diesla, a więc: wtryskiwaczy, turbosprężarki, koła dwumasowego i sprzęgła oraz filtra cząstek stałych. Testowany egzemplarz po pokonaniu 150 tys. km miał regenerowane trzy z czterech wtryskiwaczy. Są to relatywnie duże koszty, które znacząco podwyższają średnie koszty użytkowania samochodu.
  • Ryzyko usterek i niedomagania osprzętu elektronicznego. Egzemplarz testowany przez Autobild doświadczył na dystansie 100 tys. km kilku awarii osprzętu elektronicznego, m.in. przycisku sterowania lewą przednią szybą, czujników skrętnych reflektorów, pozycji pedału hamulca i sprzęgła. Ponadto zdarzyły się przypadki samoczynnego wyłączenia się tempomatu.
  • Standardowe zawieszenie nie tłumi w wystarczający sposób krótkich gwałtownych nierówności. Ich pokonywanie jest również znacząco słyszalne we wnętrzu auta. 
  • Relatywnie duża średnica zawracania – pow. 11 metrów – utrudniająca manewrowanie.
  • Wiele razy spotkałem się w mediach motoryzacyjnych z opinią, że obsługa kokpitu Astry IV jest skomplikowana z powodu nagromadzenia wielu przycisków. Muszę przyznać tym opiniom rację. „Na pierwszy rzut oka” trudno się w tym wszystkim odnaleźć.






ZALETY
  • Skuteczne hamulce. Według pomiarów dziennikarzy czasopisma Autobild, Astra zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na dystansie ok. 38 m, gdy hamulce są zimne i ok. 37 m, gdy się rozgrzeją. W egzemplarzu, który testowałem, hamulce rzeczywiście były bardzo skuteczne, choć swoją siłę objawiały nieliniowo, tj. mocniejsze wciśnięcie hamulca może zaskoczyć nieproporcjonalnie skuteczną reakcją.
  • Autem przyjemnie podróżuje się po drogach szybkiego ruchu na dłuższych trasach. Zapewnia dobry komfort jazdy, a duża masa nie stanowi wtedy problemu.

PODSUMOWANIE

Astra IV w omawianej wersji w moich oczach ma kilka sporych wad i nie wyróżnia się jakimiś istotnymi zaletami, lecz ogólnie jest to całkiem dobry jakościowo samochód kompaktowy, który na pewno można brać pod uwagę podczas zakupu.

Zdjęcia: Opel

Komentarze

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *